11 tanács, hogyan légy asszertív az orvosnál

Asszertív kommunikáció, asszertivitás interjú - Kossuth Rádió
Asszertív Akadémia interjú a Kossuth Rádión
2017-01-03
Konfliktuskezelés, konfliktuskezelési tréning
Az asszertív kommunikáció a nyerő-nyerő kapcsolatok titka!
2017-02-11
11 tanács, hogyan légy asszertív az orvosnál

11 tanács, hogyan légy asszertív az orvosnál

Ha asszertív vagy a rendelőben, az nem csak Neked segít a gyorsabb gyógyulásban, hanem az orvos is nagyobb örömmel és hatékonysággal tudja végezni munkáját.

Asszertivitás, agresszivitás, passzivitás

Az asszertivitás azt jelenti, hogy nehéz érzelmi szituációban is képesek vagyunk érvényesíteni igényeinket, miközben a másik fél álláspontját is meghallgatjuk, megértjük. Ha sikerül asszertíven viselkednünk, akkor nem főleg a saját (agresszivitás), és nem főleg a másik fél (passzivitás) szempontjait vesszük figyelembe, hanem egyidejűleg mindkettőnk nézőpontját látjuk. Emiatt a kapcsolat javul, és akár komolyabb konfliktusok elviselésére is képes lehet.

Passzivitás a rendelőben

A magyarokra valamivel jellemzőbb a passzív viselkedés, ami a rendelőben azt fogja eredményezni, hogy a páciens az orvosra hagyja a döntést, és saját egészségéért való felelősség valamekkora részét átadja a szakembernek. Ez nyilván hasznos és fontos egy bizonyos mennyiségig a gördülékeny együttműködés és a hatékony gyógyulás érdekében, ugyanakkor fontos, hogy a páciens saját álláspontjának, egészségének képviselete is megtörténjen.

Az orvos-páciens kapcsolat hagyományosan alá-fölé rendeltségi viszonyt is jelent, ahol az érzelmileg megterhelő helyzetben az egyéb szituációkban esetleg működő asszertivitás is csődöt mondhat.

Asszertivitás az orvosnál

Az orvosi rendelőben az asszertivitás azért is kiemelt jelentőséggel bír, mert a páciens saját testéről van szó, miközben az orvos rengeteg olyan információval rendelkezik, amivel ő nem.

A tudásbéli eltolódás az internetes tájékozódással az elmúlt évtizedben valamennyire fellazult, ugyanakkor a tudás elérhetősége nem jelenti azt, hogy a páciensek jobban kiigazodnának az egészségügyi rendszerben, vagy jobban tudnák képviselni magukat és a saját érdekeiket.

A saját betegségről való tájékozottság jelentősen megnőtt, mindemellett gyakori, hogy a beteg nem érti saját diagnózisát, túlzott elvárásokat táplál, nincs tisztában a prognózissal, nem ismeri a kezelési alternatívákat és azok potenciális mellékhatásait, vagy hogy ő maga hogyan tud életmódbeli változtatásokkal hozzájárulni saját gyógyulásához. A sok információ összezavarhatja, vagy akár egyetlen gyógyulási sikersztori is indokolatlanul egy adott kezelési irányba terelheti a beteg figyelmét. Az is gyakran előfordul, hogy a beteg konkrét öndiagnózissal és egy bizonyos gyógyszer felírási igényével érkezik, és – agresszív módon – nem különösebben kíváncsi az orvos mondanivalójára. Az orvos van, hogy rossz néven veszi „szakmai kompetenciája megkérdőjelezését”, és ez konfliktusos orvos-beteg kapcsolat kialakulásához vezet.

A fontos tehát az, hogy a beteg és az orvos álláspontja is meghallgatásra találjon, miáltal javulhat az orvos-beteg kapcsolat, gyorsabb lehet a beteg gyógyulása, és kielégítőbb az orvos számára hivatásának gyakorlása.

11 tanács – így légy asszertív az orvosi rendelőben!

  1. Gondold át a problémádat és hogy hogyan tudnád legrövidebben, őszintén megfogalmazni majd a rendelőben. Ha szükségét érzed, készíts jegyzetet és írd le kérdéseidet a találkozás előtt.
  2. Légy tisztában azzal, mit vársz el, mit szeretnél. Tudd, hogy itt a Te testedről van szó, és hogy Te vagy az, aki felelősséggel tartozik érte.
  3. Ha a váróban úgy érzed, szorongás van benned, végy mély lélegzetet. Képzeld azt, hogy belélegzed, amire szükséged van (béke, nyugalom, önbizalom, erő), és kilélegzed az izgatottságot, félelmet, aggódást.
  4. Ha bent a rendelőben izgulsz vagy szorongsz, nyugodtan mondd el. Ha úgy érzed, siettetnek, egyoldalúan tájékoztatnak, vagy nem veszik figyelembe a te álláspontodat, mutass rá erre és kérd, hogy legyenek tekintettel az érzéseidre. (pl: Tudom, hogy szűkös az időnk együtt, ugyanakkor szorongok, és megnyugtatna, ha többet mondana a kezelési alternatívákról.)
  5. Az orvos által feltett kérdésekre próbálj meg őszintén és részletesen válaszolni. Ahelyett hogy annyit mondanál „Ó, az rendben van”, fejtsd ki, hogy testileg és lelkileg hogyan hat rád a betegség.
  6. Jóllehet az orvos és teamje azért dolgozik, hogy a lehető legjobb ellátást kapd, lehetnek fennakadások. Ha problémád van a kezelés milyenségével, próbáld meg objektíven megfogalmazni mi is a baj, és mit szeretnél kérni. Amennyiben szükségesnek érzed, vigyél magaddal valakit, aki tud segíteni saját magad képviseletében.
  7. Amennyiben nem érted, amit mondanak neked, kérd, hogy magyarázzák el máshogy, vagy épp beszéljenek hangosabban. Ha szükségét érzed, írd fel, amit hallasz. Elképzelhető hogy szükséged van időre a döntés meghozatalára. Jogod van azt mondani, hogy szeretnél pár napot, hogy átgondold, mi történjen.
  8. Rendben van, ha valamilyen kezelésre nemet mondasz. Ezzel nem sérted meg az orvos érzéseit, aki nagy valószínűséggel két óra múlva az egész incidensre nem fog emlékezni.
  9. Jogod van megkérdezni más orvost, második orvosi véleményt kérni állapotodról.
  10. A végső döntés a Te kezedben van. Hallgasd meg az orvos javaslatait, kérdezz, ha szükségét érzed, tájékozódj más irányból is, majd vállald a felelősséget saját magadért, és dönts legjobb belátásod szerint.
  11. Ha sikerül asszertíven viselkedned, azaz megfogalmaznod problémádat, érzéseidet, szükségleteidet és kéréseidet, az nem csak Neked segít a gyorsabb gyógyulásban, hanem az orvos is nagyobb örömmel és hatékonysággal tudja végezni munkáját.

Ha szeretnél többet megtudni és gyakorolni az asszertív kommunikációról, a megfigyelés-érzés-szükséglet-kérés megfogalmazásának lépéseiről, gyere el egy asszertivitás tréningre!

Források

  • http://www.freepik.com/free-photo/doctor-discussing-x-ray-with-patient_1006277.htm

 

Hozzászólások

hozzászólás