11 tanács, hogyan légy asszertív az orvosnál
Ha asszertív vagy a rendelőben, az nem csak Neked segít a gyorsabb gyógyulásban, hanem az orvos is nagyobb örömmel és hatékonysággal tudja végezni munkáját.
Az asszertivitás azt jelenti, hogy nehéz érzelmi szituációban is képesek vagyunk érvényesíteni igényeinket, miközben a másik fél álláspontját is meghallgatjuk, megértjük. Ha sikerül asszertíven viselkednünk, akkor nem főleg a saját (agresszivitás), és nem főleg a másik fél (passzivitás) szempontjait vesszük figyelembe, hanem egyidejűleg mindkettőnk nézőpontját látjuk. Emiatt a kapcsolat javul, és akár komolyabb konfliktusok elviselésére is képes lehet.
A magyarokra valamivel jellemzőbb a passzív viselkedés, ami a rendelőben azt fogja eredményezni, hogy a páciens az orvosra hagyja a döntést, és saját egészségéért való felelősség valamekkora részét átadja a szakembernek. Ez nyilván hasznos és fontos egy bizonyos mennyiségig a gördülékeny együttműködés és a hatékony gyógyulás érdekében, ugyanakkor fontos, hogy a páciens saját álláspontjának, egészségének képviselete is megtörténjen.
Az orvos-páciens kapcsolat hagyományosan alá-fölé rendeltségi viszonyt is jelent, ahol az érzelmileg megterhelő helyzetben az egyéb szituációkban esetleg működő asszertivitás is csődöt mondhat.
Az orvosi rendelőben az asszertivitás azért is kiemelt jelentőséggel bír, mert a páciens saját testéről van szó, miközben az orvos rengeteg olyan információval rendelkezik, amivel ő nem.
A tudásbéli eltolódás az internetes tájékozódással az elmúlt évtizedben valamennyire fellazult, ugyanakkor a tudás elérhetősége nem jelenti azt, hogy a páciensek jobban kiigazodnának az egészségügyi rendszerben, vagy jobban tudnák képviselni magukat és a saját érdekeiket.
A saját betegségről való tájékozottság jelentősen megnőtt, mindemellett gyakori, hogy a beteg nem érti saját diagnózisát, túlzott elvárásokat táplál, nincs tisztában a prognózissal, nem ismeri a kezelési alternatívákat és azok potenciális mellékhatásait, vagy hogy ő maga hogyan tud életmódbeli változtatásokkal hozzájárulni saját gyógyulásához. A sok információ összezavarhatja, vagy akár egyetlen gyógyulási sikersztori is indokolatlanul egy adott kezelési irányba terelheti a beteg figyelmét. Az is gyakran előfordul, hogy a beteg konkrét öndiagnózissal és egy bizonyos gyógyszer felírási igényével érkezik, és – agresszív módon – nem különösebben kíváncsi az orvos mondanivalójára. Az orvos van, hogy rossz néven veszi „szakmai kompetenciája megkérdőjelezését”, és ez konfliktusos orvos-beteg kapcsolat kialakulásához vezet.
A fontos tehát az, hogy a beteg és az orvos álláspontja is meghallgatásra találjon, miáltal javulhat az orvos-beteg kapcsolat, gyorsabb lehet a beteg gyógyulása, és kielégítőbb az orvos számára hivatásának gyakorlása.
Ha szeretnél többet megtudni és gyakorolni az asszertív kommunikációról, a megfigyelés-érzés-szükséglet-kérés megfogalmazásának lépéseiről, gyere el egy asszertivitás tréningre!