Érzelmek a munkahelyen – így használd az erejüket!

Visszajelzés, feedback
Hogyan adjak visszajelzést? A visszajelzés csapdái és a 8 aranyszabály
2019-03-07
Hogyan kommunikáljunk?
Hogyan kommunikáljunk?
2019-04-16

Érzelmek a munkahelyen – így használd az erejüket!

Érzelmek a munkahelyen - fonosabbak, mint gondolnánk

Érzelmek a munkahelyen - fonosabbak, mint gondolnánk

Érzelmek a munkahelyen? Ellentmondásos kifejezésnek tűnik. Ugyanakkor ha figyelünk a döntéshozatalban, együttműködésben, motivációban, kommunikációban oly fontos érzelmekre, akkor csökken a fluktuáció, alacsonyabb lesz a kiégés veszélye és kevesebbet hibázunk. Két gyakorlat a hatékonyabb munkavégzésért!

Érzelmek a munkahelyen – a munkahelyi érzelmi kultúra

Minden munkahelynek van egy “érzelmi kultúrája”: milyen mértékben és hogyan fejezik ki az érzéseiket az ott dolgozók. Az érzelmi kultúra befolyásolja, mennyire érezzük jól magunkat, mennyire leszünk motiváltak, mennyi stresszt élünk át, mennyire végezzük el határidőre feladatainkat.

Egyetlen kérdéssel beleláthatunk, milyen is egy iroda érzelmileg, ha egy ott dolgozótól megkérdezzük: Mondasz egy sztorit, ami csak itt történhetne meg? Az elfogadható érzelmek körének kevésbé nyilvánvaló jelei lehetnek, hogy például van-e zsebkendő a tárgyalókban (szabad-e sírni), hogy inkább frusztrációt vagy inkább örömöt szoktak kimutatni a munkatársak, hogy OK-e egy emailt egy vicces macskás giffel zárni.

Ha azt érezzük, hogy a kollégák támogatnak és motiválnak minket, a főnökünk megbízik bennünk és mi is őbenne, akkor jobban teljesítünk, tovább fogunk ott dolgozni, egészségesebbek leszünk és kevesebb stresszt élünk át.

Hogyan lehet bizalomtelibb légkört kialakítani?

1. Hétzáró meeting

Liz Fosslien és Mollie West Duffy 2019-es könyve arról szól, hogyan hozzunk létre produktívabb és inspirálóbb munkahelyet. Ők javasolják a a heti rendszereségű pénteki meetinget, ahol körben ülve mindenki megoszthat három dolgot:

  • egy dolgot, ami jól ment a héten,
  • egy dolgot, amin szívesen változtatna,
  • hogyan érezte magát a héten.

2. Használati utasítások

Adam Bryant, a New York Times újságírója számos CEO-val készített interjúkat, és úgy tűnt, egy dolog nagyon működik: a használati utasítások. Ez gyakorlatilag egy “Hogyan érdemes velem dolgozni” útmutató. Ha megosztjuk munkatársainkkal az alábbi 10 kérdésre adott válaszainkat, azzal sok későbbi félreértésnek vehetjük elejét:

Amit mindenkinek tudnia kell

  1. Néhány őszinte, cenzúrázatlan dolog rólam.
  2. Amik megőrjítenek.
  3. Csípős megjegyzéseim.
  4. Ezeket a tulajdonságokat értékelem azokban, akikkel dolgozom.
  5. Ezek a dolgok félreérthetőek viselkedésemmel kapcsolatban.

Hogyan dolgozz velem?

  1. Mi a legjobb módja a kapcsolattartásnak?
  2. Milyen órák, helyek, módok alkalmasak a közös munkára? (pl.: meetingfajták, fájlmegosztás)?
  3. Mik a céljaink itt a csapatban és mik lehetnek a nehézségek?
  4. Hogyan fogunk döntést hozni? Hogyan kezeljük a konfliktusokat?
  5. Hogyan adunk egymásnak visszajelzést? (pl.: négyszemközt, csoportban, fix időben és helyen)

Ha szeretnél rövidre zárni potenciális félreértéseket, szánj 15 percet a fentiek megválaszolására és add oda válaszaidat az általad vezetett új csapatnak. Jelentősen lerövidíti a tanulási folyamatot, és megelőz számos, a különböző személyiségekből eredő harcot. Ha nem hisszük, hogy mindenkit ugyanúgy kell kezelni, és tisztában vagyunk azzal hogy egy adott kérés 5 emberből 5 különböző választ fog kiváltani, értékelni fogjuk a fenti gyakorlatot.

Források

 

Hozzászólások

hozzászólás