Miért hatástalan az iskolai tanulás, és mi lenne a megoldás?
Olyan tanulási technikákkal vesztegetjük időnk jó részét, amik vajmi kevéssé hatékonyak. Tanulás eredményesen? Íme a megoldás!
Évtizedek óta ismert, hogy az órai előadásként hallott, vagy épp olvasott anyagnak csak igen kis része marad meg az emlékezetünkben. Hiába töltünk a tananyaggal rengeteg időt, alig-alig jegyzünk meg valamit az elhangzottakból.
Szerencsére a tanítás nem csak előadásokból és frontális oktatásból áll – vannak más, működő technikák is. A mind-map (gondolatérkép) és a hangos felmondás legtöbbünk számára ismerős és bevált eljárás. A többi hatékony módszer azonban lehet, hogy meglepő lesz!
Az anyag passzív meghallgatásától az aktívabb elsajátítási módok felé haladva egyre nagyobb az esélyünk arra, hogy rövid idő alatt is jó eredményeket érjünk el. Ha passzívan meghallgatjuk, ahogy valaki egy katedrán elmondja az anyagot, az előadás kb. 5%-a fog elraktározódni bennünk. Nézzük, milyen aktívabb tanulási módok vannak és milyen eredményekkel járnak!
Ennyit jegyzünk meg a tanulnivalóból:
5% – ha más elmondja nekem
10% – ha én olvasom
20% – ha én látom, tapasztalom audio-vizuálisan
30% – ha látok egy demonstrációt élőben
50% – ha beszélgetünk róla csoportosan
75% – ha kipróbálom, amit tanultam
90% – ha megtanítom másnak, amit tanultam
Ha tehát azonnal alkalmazva a tanultakat, akár még órán megtanítjuk másoknak a hallottakat/olvasottakat, az anyag 90%-ának megjegyzése lehet a jutalmunk!
A titok tehát: amint elolvastad az anyagot, azonnal kezdd el használni a gyakorlatban!
És hogy miért jegyzünk meg sokkal többet, ha megtanítjuk? Mert azonnali hibázásra és korrekcióra van lehetőség! Légy tehát bátor! Vágj bele, csináld, tanítsd meg, mondd el, és fogadd el a közben elkövetett hibákat. Tévedéseid lesznek a legjobb barátaid: belőlük tanulsz a legtöbbet.
A “tanulási piramis”-nak hívott fenti elképzelés (National Training Laboratories, Bethel Maine) természetesen nem mindenféle helyzetben, mindenféle tanulónak működik. Sok múlik az anyagon, amit át kell adni, és valószínű az a leghatékonyabb, ha a sokféle tanulóhoz alkalmazkodva sokféle módszerrel dolgozunk egy oktatási helyzetben.
Valószínűnek tűnik, hogy a befogadás és az átadás sokféle kombinációja segíthet a legtöbbet a tanulásban. Egyszerű meghallgatás helyett többféle befogadás és többféle azonnali megosztási, kipróbálási, gyakorlási lehetőség az, ami gazdag tanulási élményt biztosíthat.
Természetesen helyzettől függően változhat, hogy kinek mi a leghatékonyabb tanulási módszer egy adott tananyagra, időpontban, helyen. Az Asszertív Akadémia asszertivitás tréningjein 5-6 különböző módszert használunk a fentiekből egészen odáig, hogy pár fős csapatok egymást tanítják meg az alapkoncepciókra. Reményeink szerint így fog a lehető legtöbb megmaradni a tanultakból, alakul ki egy egymást segítő tanulási közösség, és így lesz a legélvezetesebb, leghasznosabb az együtt töltött idő.