Miért hatástalan az iskolai tanulás, és mi lenne a megoldás?

Asszertivitás könyvek
Asszertivitás könyv – Ajánlások
2016-10-28
Manipulatív viselkedés
9 taktika, amit manipulatív emberek alkalmaznak, hogy elhallgattassanak
2016-11-09

Miért hatástalan az iskolai tanulás, és mi lenne a megoldás?

Miért hatástalan az iskolai tanulás, és mi lenne a megoldás?

Miért hatástalan az iskolai tanulás, és mi lenne a megoldás?

Olyan tanulási technikákkal vesztegetjük időnk jó részét, amik vajmi kevéssé hatékonyak. Tanulás eredményesen? Íme a megoldás!

Évtizedek óta ismert, hogy az órai előadásként hallott, vagy épp olvasott anyagnak csak igen kis része marad meg az emlékezetünkben. Hiába töltünk a tananyaggal rengeteg időt, alig-alig jegyzünk meg valamit az elhangzottakból.

Szerencsére vannak valóban működő technikák. A mind-map (gondolatérkép) és a hangos felmondás legtöbbünk számára ismerős és bevált eljárás. A leghatékonyabb módszer azonban valószínűleg meglepő lesz!

Tanulási piramis

Az anyag passzív meghallgatásától az aktívabb elsajátítási módok felé haladva egyre nagyobb az esélyünk arra, hogy rövid idő alatt is jó eredményeket érjünk el. Ha passzívan meghallgatjuk, ahogy valaki egy katedrán elmondja az anyagot, az előadás kb. 5%-a fog elraktározódni bennünk. Nézzük, milyen aktívabb tanulási módok vannak és milyen eredményekkel járnak!

Ennyit jegyzünk meg a tanulnivalóból:
5% – ha más elmondja nekem
10% – ha én olvasom
20% – ha én látom, tapasztalom audio-vizuálisan
30% – ha látok egy demonstrációt élőben
50% – ha beszélgetünk róla csoportosan
75% – ha kipróbálom, amit tanultam
90% – ha megtanítom másnak, amit tanultam

Ha tehát azonnal alkalmazva a tanultakat, akár még órán megtanítjuk másoknak a hallottakat/olvasottakat, az anyag 90%-ának megjegyzése lehet a jutalmunk!

A titok tehát: amint elolvastad az anyagot, azonnal kezdd el használni a gyakorlatban!

Tanítsd meg, amit tanultál!

Ha tehát valóban meg akarsz jegyezni valamit, alkalmazd amint csak lehet a gyakorlatban: írj belőle cikket, vagy tanítsd meg élőszóban másoknak!

És hogy miért jegyzünk meg sokkal többet, ha megtanítjuk? Mert azonnali hibázásra és korrekcióra van lehetőség! Légy tehát bátor! Vágj bele, csináld, tanítsd meg, mondd el, és fogadd el a közben elkövetett hibákat. Tévedéseid lesznek a legjobb barátaid: belőlük tanulsz a legtöbbet.

Természetesen helyzettől függően változhat, hogy kinek mi a leghatékonyabb tanulási módszer egy adott tananyagra, időpontban, helyen. A másoknak történő megtanítás ugyanakkor komoly előnnyel vezeti a mezőnyt. Ezért döntöttem én is úgy, hogy asszertivitás tréningjeimen a pár fős csapatok egymást tanítják meg az alapkoncepciókra. Így fog a lehető legtöbb megmaradni a tanultakból, alakul ki egy egymást segítő tanulási közösség, és így lesz a legélvezetesebb, leghasznosabb az együtt töltött idő.

Források

  • http://www.freepik.com/free-vector/learning-concept_773741.htm
  • http://www.psychotactics.com/art-retain-learning/

 

Hozzászólások

hozzászólás