A sikeres csapat legfontosabb jellemzője a Google-től

Egy napos kommunikációs kihívás
1 napos kommunikációs kihívás
2021-09-03
Sikeres csapat

Sikeres csapat

Tudd meg, mitől lesz hatékony egy csapat, és töltsd le az eszközt, ami segít az eredményes és sikeres csapat létrehozatalában!

2012-ben a Google tanulmányt rendelt, hogy megtudja, mitől lesz kiváló egy csapat. A Google projektjének neve tisztelgés Arisztotelész idézete előtt, “Az egész nagyobb, mint a részek összege“, mivel a Google kutatói úgy vélték, hogy az alkalmazottak jobban tudnak együtt dolgozni, mint egyedül. A projekt célja az volt, hogy megválaszolják a kérdést: „Mitől lesz hatékony egy csapat a Google-nál?

Mivel a Google projektjeinek többségét csapatok valósítják meg, a vállalat arra volt kíváncsi, hogy bizonyos csoportok miért működnek együtt békében és eredményesen, míg másoknál ellenségeskedés és kicsinyes neheztelés jelentkezik, ami belső harcokhoz, cívódásokhoz vagy passzív-agresszív diszfunkcióhoz vezet. A személyiségek, az eljárások, a szokásrendek milyen alkímiája teszi, hogy az emberek képesek együttműködni?

Mi az, ami nem számít a csapat sikerében?

Egy statisztikusokból, szervezeti pszichológusokból, szociológusokból és mérnökökből álló team a Google 180 csapatát vizsgálta meg alaposan. Utánajártak a csoporttagok személyiségjegyeinek, hátterének, hobbijainak, mindennapi szokásainak, de nem találtak olyan mintázatot, amely előre jelezné, hogy a csoport sikeres lesz-e vagy kudarcot vall. A csapatok felépítése, a fejlődés mérésére használt módszereik, és a találkozások gyakorisága sem árult el semmit. Ezek a változók tehát nem kapcsolódtak jelentősen a csapat hatékonyságához a Google-nél:

  • A csapattársak fizikai elhelyezkedése (együtt ülnek-e ugyanabban az irodában vagy sem)
  • Konszenzus alapú döntéshozatal
  • A csapattagok extroverziója
  • A csapattagok egyéni teljesítménye
  • A munkaterhelés mérete
  • Szenioritás
  • A csapat mérete
  • A cégnél eltöltött idő

Fontos azonban megjegyezni, hogy bár ezek a változók nem befolyásolták jelentősen a csapat hatékonysági méréseit a Google-nál, ez nem jelenti azt, hogy máshol nem lehetnek fontosak. Például, bár a csapat mérete nem jelent meg a Google elemzésében, sok kutatás bizonyítja ennek fontosságát: több kutató úgy találta, hogy a kisebb csapatok – amelyek kevesebb, mint 10 tagot tartalmaznak – előnyösebbek a sikerhez, mint a nagyobb csapatok (Katzenbach & Smith, 1993; Moreland, Levine és Wingert, 1996.)

A csapat sikerének legfontosabb tényezője

A rengeteg adatgyűjtés után a kutatóknak sikerült megállapítaniuk néhány dolgot az összetartó és eredményes csapatokról.

Adataik szerint azok a legproduktívabb, legeredményesebb csapatok, ahol a tagok nagyjából azonos arányban szólalhatnak meg, vagyis ahol egyenlőség mutatkozott a megszólalások mennyiségében.

A legjobb csapatokban az átlagos szociális érzékenység is magasabbnak bizonyult, azaz ráéreztek egymás érzéseire a hangnem, az arckifejezések, és más nonverbális jelek alapján. Más szóval a Google rájött, hogy a sikeres csapatok figyelnek egymásra.

A csapattagok sorban megszólalhattak, meghallgatták egymást, és figyeltek a nonverbális jelekre, hogy észleljék egymás kimondatlan gondolatait és érzéseit. Így aztán megfontoltabb, lényegretörőbb válaszok születtek, egyben kialakult a pszichológiai biztonság légköre is: a tagok nagyobb valószínűséggel osztottak meg egymással információkat és ötleteket, nem kellett attól tartaniuk, hogy túlkiabálják, vagy háttérbe szorítják őket.

Hasznos eszközök – hogyan teremts pszichológiai biztonságot a csapatodban?

Ha szeretnél biztonságos légkört kialakítani, ahol a csapattagok figyelhetnek egymásra és egyenlőség lehet a megszólalásokban, akkor csak alkalmaznod kell az értő figyelem eszköztárát. A Google szerint konkrétan ezeket a lépéseket érdemes megtenned:

1. Mutass elkötelezettséget!

  • Légy jelen és koncentrálj a beszélgetésre (pl. zárd le laptopod a megbeszélések során).
  • Tegyél fel kérdéseket azzal a szándékkal, hogy tanulj a csapattársaidtól.
  • Ajánlj ötleteket, legyél interaktív és mutasd meg, hogy figyelsz.
  • Válaszolj úgy, hogy elkötelezettséget mutass („Ennek szerintem van értelme. Mesélj nekünk többet.”).
  • Legyél tisztában a testbeszédeddel, ügyelj arra, hogy a beszélő személy felé hajolj, nézz a szemébe.
  • Teremts szemkontaktust a kapcsolat és az értő figyelem megjelenítéséhez.

2. Jelezd megértésedet!

  • Foglald össze az elhangzottakat a kölcsönös megértés/összehangolás megerősítésére (pl. „Ha jól értettem, azt mondod…”); majd ismerd el az egyetértés és nézeteltérés területeit, és legyél nyitott a csoporton belüli kérdésekre.
  • Validáld az elhangzottakat („Értem.” „Látom, amit mondasz.”).
  • Kerüld el a hibáztatást („Miért tette ezt?”), és összpontosíts a megoldásokra („Hogyan dolgozhatunk azon, hogy ez legközelebb gördülékenyebben menjen?”, „Mit tehetünk együtt, hogy elkészítsük a jövő évi tervet?”).
  • Gondolj az arckifejezéseidre:  lehetnek akaratlanul negatívak (pl.: fintor)?
  • Bólogass, hogy kifejezd megértésedet.

3. Légy elfogadó az interperszonális környezetben!

  • Ossz meg információkat személyes munkastílusodról és preferenciáidról, és bátorítsd a csapattársakat is erre.
  • Legyél elérhető és megközelíthető a csapattársak számára (pl. szánj időt ad hoc 1: 1 beszélgetésekre, visszajelzésekre, karrier coachingra).
  • Világosan közöld az eseti értekezletek célját.
  • Fejezd ki háládat a csapat közreműködéséért.
  • Lépj közbe, ha a csapat tagjai negatívan beszélnek egy másik csapattagról.
  • Legyen nyitott testtartásod (pl. Nézz szembe a csapat minden tagjával, ne fordíts hátat a csoport egy részének).
  • Építs kapcsolatot (pl. Beszélj a csapattársaiddal a munkán kívüli életükről).

4. Légy befogadó a döntéshozatalban!

  • Kérj véleményt és visszajelzést csapattársaidtól.
  • Ne szakítsd félbe és ne engedd meg a megszakításokat (pl. Lépj közbe, ha valakit megszakítanak, és győződj meg róla, hogy egymás ötleteit meghallgatják).
  • Magyarázd el a döntéseid mögött meghúzódó érveket (élőben vagy e-mailben mutasd be a csapatnak, hogyan jutottál el a döntésig).
  • Ismerd el mások véleményét (pl. emeld ki, amikor a csapat tagjai hozzájárultak a sikerhez vagy a döntéshez).

5. Mutass önbizalmat anélkül, hogy rugalmatlannak tűnnél!

  • Csapatbeszélgetések kezelése (pl. ne engedj mellékes beszélgetéseket a csapat ülésein, győződj meg arról, hogy a konfliktus nem személyes).
  • Használj tiszta és jól hallható hangot csapatkörnyezetben.
  • Támogasd és képviseld a csapatot (pl. oszd meg a csapat munkáját a felső vezetéssel, adj elismerést a csapattársaknak).
  • Kérd meg a csapatot, hogy vitassák a nézőpontodat.
  • Adj modellt sebezhetőségből: oszd meg személyes nézeteidet a munkáról és a kudarcokról csapattársaiddal.
  • Bátorítsd a csapattársakat a kockázatvállalásra, és mutasd be a kockázatvállalást a saját munkádban.

A modell innen is letölthető pdf formátumban: a sikeres csapat létrehozásának egyik legjobb eszköze.

Ha szeretnéd élőben gyakorolni az értő figyelmet, és megtanulnád tudatosan építeni a bizalmat kétszemélyes helyzetben vagy csapatokban, akkor látogass el Értő figyelem tréningünkre!

Források

Hozzászólások

hozzászólás