5 módszer, hogyan bánj dühös kollégákkal

Nemet mondás - Így mondj nemet!
Miért és hogyan mondj nemet a munkahelyeden?
2025-02-02
Dühös kolléga

Dühös kolléga

Hogyan kezeld, ha a kollégád dühös lesz? – 5+1 technika a nyugodt és tiszteletteljes munkahelyi légkörért.

A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek. Különböző emberek, különböző tempóban, eltérő nyomás alatt dolgoznak együtt – ez azt jelenti, hogy valaki előbb-utóbb elveszti a türelmét. A kérdés tehát nem az, hogy megtörténik-e, hanem az, hogy hogyan reagálsz rá.

Ha valaha előfordult, hogy egy kollégád veled vagy másokkal szemben dühösen viselkedett, ezek a technikák segíthetnek abban, hogy a helyzetet ne harcként, hanem lehetőségként kezeld – lehetőségként a kapcsolat mélyítésére, a tisztelet megerősítésére, és a közös munka javítására.

1. Ne ugorj bele rögtön – előbb mérlegelj: sürgős a helyzet?

Amikor valaki indulatosan szól hozzád, fontos, hogy előbb te magad maradj higgadt. Mérd fel: tényleg most kell ezt megbeszélni? Néha a legjobb megoldás, ha udvariasan, de határozottan elhalasztod a beszélgetést.

Példák:

  • „Látom, hogy ez most nagyon megvisel. Mikor tudunk erről nyugodtabban beszélni?”
  • „Fontos, amit mondasz. Szeretném, ha erről olyan körülmények között beszélnénk, amikor mindketten jól tudunk figyelni.”

Ez nem elkerülés, hanem a másik és önmagad tisztelete. Időt adsz az érzelmek lecsillapodására, és egy biztonságosabb, nyitottabb tér megteremtésére.

2. Intim, biztonságos tér: lehetőleg kettesben

Ha eljön a beszélgetés ideje, az gyakran hasznos, ha kettesben történik. Így könnyebb megnyílni, és kevésbé lesz jelen az „arcvesztés” félelme, ami gyakran tovább fokozza a feszültséget. Természetesen, ha úgy érzed, veszélyben lennél, ne legyél egyedül – ilyenkor kérj meg valakit (például HR-es kollégát), hogy legyen jelen.

3. Hallgass, kérdezz, és érts

Ne akarj rögtön „megoldani” valamit. Először csak figyelj. Kérdezz rá, hogy a másik hogyan élte meg a helyzetet:

  • „Mesélnél arról, hogy mi történt benned?”
  • „Mi volt az, ami igazán fájt vagy felkavart ebben?”

Ha a másik úgy érzi, meghallgatják, az önmagában megnyugtató lehet. Ne siesd el a megoldást – a legtöbben először csak azt szeretnék, hogy valaki elismerje az érzéseiket.

4. Tartsd meg a határaidat

Fontos, hogy az együttérzés ne legyen egyenlő az önfeladással. Ha a másik személyeskedni kezd, vagy tiszteletlen, szabj határokat, de ne agresszívan – hanem nyugodt, világos módon:

  • „Szeretném ezt a beszélgetést úgy folytatni, hogy kölcsönösen tiszteljük egymást.”
  • „Felemelted a hangod. Nekem az segítene, ha nyugodtan tudnánk beszélni, mert így nehéz koncentrálnom.”

Ez a másiknak is mintát ad arra, hogyan lehet indulattal együtt is civilizáltan kommunikálni.

5. Dolgozzatok ki együtt megoldást

Ha már mindketten higgadtabbak vagytok, itt az ideje a megoldásra fókuszálni. Ne te mondj megoldást, kérdezz!

  • „Mit gondolsz, mit lehetne tenni, hogy ez máskor jobban működjön?”
  • „Mi lenne számodra elfogadható, hogy ilyen helyzet ne alakuljon ki újra?”

Ez növeli a másik felelősségvállalását, és segít, hogy ne csak passzív dühöt éljen meg, hanem aktív részese legyen a helyzet kezelésének is.

+1 Törődésből javasolj segítséget – ha kell

Ha úgy látod, a kolléga gyakran kerül hasonló érzelmi állapotba, vagy nem tud kilábalni belőle, akkor segíthet külső szakember (pl. coach, pszichológus) bevonása. Fontos, hogyan mondod:

  • „Azt látom, hogy ez nagyon nehéz most neked. Ha szeretnél valaki külsőssel erről beszélni, szívesen segítek keresni egy szakembert.”
  • „Ez nem arról szól, hogy baj van veled, hanem arról, hogy megérdemled a támogatást.”

Gyakran nem is a munka, hanem a magánéletből hozott nehézségek okozzák a feszültséget. Az érzékeny és elfogadó hozzáállás ilyenkor rengeteget számít.

Összefoglalás

Nem tudod elkerülni, hogy néha valaki dühös legyen – de azt eldöntheted, hogyan reagálsz. Ha meg tudsz maradni nyitott, empatikus és határozott hozzáállásodban, akkor nemcsak a konfliktust oldod meg, hanem kapcsolatot is építesz. Ez pedig minden munkahelyi közösség alapja.

Források

Hozzászólások

hozzászólás