Következmény vagy büntetés?
Ha megint elkésel, levonok a fizetésedből! Hagyd abba a hisztit, vagy mars a szobádba! Ismerős mondatok… De vajon mi a különbség a büntetés és a következmény között? Te tudod, hogyan érdemes következményt vagy büntetést megszabni?
Sokat gondolkozom mostanában a büntetés és a következmény közötti különbségen. Összegyűjtöttem, eddig mire jutottam.
A büntetés egy kellemetlen, szenvedéssel járó állapot, amelyet egy hatalommal bíró egyén egy helytelen cselekvés után bűnhődésül kiszab a “vétkezőre”. A büntetés vagy fegyelmezés célja a kontroll és hatalom bizonyítása annak reményében, hogy a “vétkező” a későbbiekben változtat a viselkedésén, és gyakran erős érzelem van mögötte (pl.: düh/félelem). Olyan szavak és kifejezések kapcsolódnak a büntetéshez, mint hogy “megérdemli”, “igazságtalan”, “elfogadhatatlan”, vagy a “megfizet érte”.
A büntetés egy külső erő, egy kívülről ható motiváció, ami rövid távon működhet, ám hosszú távon kevéssé hatékony más emberek viselkedésének a megváltoztatására. Hosszú távon a büntetés lázadást (csak azért is megcsinálom), bosszút (ki foglak készíteni), vagy a megbüntetett alacsony önértékelését, saját magának bántását vonja maga után. Ráadásul kiválóan alkalmas az érzelmi távolság növelésére vagy fenntartására. A gyakran büntetéssel sújtott emberek nem annyira saját maguk miatt csinálnak dolgokat, hanem inkább azért, hogy elkerüljék a büntetést.
A következmény egy cselekedet utáni természetes reakció vagy hatás, amit előre tudhatunk. Ilyen például, hogy:
Következmények megfogalmazása nagyon fontos az asszertív kommunikációban: így tudatjuk a másikkal, hogy mi lesz az eredménye a viselkedésének. Emiatt válik számára tervezhetővé és fejlődését segítővé a kapcsolatunk, segít neki a felelősségvállalásban, a jobb döntéshozatalban. Munkahelyen például kell, hogy legyenek következményei annak, ha valaki elkésik, rosszul teljesít, és ugyanígy jó, ha vannak pozitív elismerések, amikor valaki jól végzi a munkáját, bónusszal, képzésekkel, előrelépési lehetőségekkel, 1:1 beszélgetéssel.
A következmény tehát kapcsolódik a problémához, méltányos, tanulást eredményez, és tiszteletteljes.
A következmények sok esetben semmilyen tennivalót nem igényelnek a részünkről. A környezet megoldja ezt helyettünk, maximum fel kell rá hívni a figyelmet és hagyni, hogy megtörténjen a dolog.
Természetesen felelősek vagyunk a gyermekünkért, és a következmények egy jó részét nem szeretnénk, ha megtapasztalná: nyilván nem fogjuk hagyni, hogy kilépjen az útra szétnézés nélkül. Tehát nagyon sok múlik azon, hogy milyen természetes következményeket hagyok én megtapasztalni a másik számára.
Az is elképzelhető, hogy a cselekedetnek nincs természetes következménye, vagy az túl messze van (például ha nem mosunk fogat, akkor a fog nem azonnal szuvasodik). Ilyenkor érdemes létrehozni azonnal érzékelhető következményeket a túl távoli, vagy nehezen értelmezhető hatás helyett.
A büntetést és a következményt alapvetően az különbözteti meg egymástól, hogy milyen céllal, intenciókkal szabják ki, és hogy mennyire szolgálja mindkettőnk hosszú távú érdekeit.
Néhány kérdés, ami segít eldönteni, büntetés-e vagy következmény, amit ki akarsz szabni:
Tegyük fel, hogy 14 éves fiad a megbeszélt 21:30 helyett 22:30-kor ér haza, ráadásul nem is érted el telefonon. Most lép be az ajtón, és menet közben a szobájába, ennyit mond Neked: “Bocs, késtem.” Mit mondanál neki?
.
.
.
.
És most tiéd a pálya: gondold át, írd le, vagy mondd ki hangosan reakciódat!
.
.
.
.
Most pedig nézzünk, mik hangozhatnának el egy erről szóló beszélgetés folyamán a mi szánkból, amennyiben megértésre, a másik fejlődésére, kapcsolatunk biztonságának érzékeltetésére törekszünk.