Agresszív emberek kezelése
Mindannyiunknak volt már olyan esete munkahelyen, boltban, étteremben, vagy épp a sportpályán, hogy egy agresszív, törtető, elnyomó, bántó kommunikációval szemben lett volna szükség hatékony fellépésre. Íme, a hatékony fellépés alapjai az agresszív kommunikációval szemben.
//Fontos elkülöníteni, hogy támadó kommunikációról, vagy támadó magatartásról beszélünk, illetve hogy ez egy hosszú távú kapcsolatban történik-e (pl.: kamasz gyerekeddel, főnököddel, pároddal), vagy pedig egy eddig soha nem látott ismeretlennel. Amennyiben valakinek a viselkedése támadó, akkor első a saját biztonságod megőrzése! A testi erőszak elfogadhatatlan, és ezt érdemes tudatni, szavakkal vagy példával elöl járva (pl.: mondd meg, hogy te elmész mindaddig, amíg nem tudtok nyugodtan beszélni, vagy akár hívd a rendőrséget). Amennyiben hosszú távú kapcsolatban merül fel az agresszív kommunikáció, akkor több energiát fektethetsz a kapcsolat megőrzésébe – miután meggyőződtél arról, hogy Te biztonságban vagy. Ha épp csak most futottál össze valakivel, aki bánt a szavaival, nyugodtan hagyd ott. Ez a bejegyzés azokhoz az esetekhez kínál megoldókulcsokat, ahol a kommunikáció agresszív, és hosszabb távon vagy valakivel kapcsolatban.//
Az adott helyzetben agresszív módon viselkedő ember elsősorban SAJÁT igényeire és céljaira koncentrál, kevésbé figyelve a másikra, véleményére, érzéseire. Azaz nem feltétlenül verekedős, ordítós viselkedést értünk agresszivitáson, hanem hogy valaki érdekeit másoké elé helyezi. Miközben saját jogaiért kiáll, a másik jogait megsérti. Az agresszíven kommunikáló ember a kontroll és a dominancia megszerzésére törekszik a konfliktus megoldása helyett, illetve a teljesítményt helyezi előtérbe a kapcsolat rovására.
Az agresszív ember kezelése sokunk számára okoz nehézséget. Ennek a nehézségnek egyik oka, hogy ilyenkor a támadó szavak miatt beindulnak az automatikus stresszválaszaink: legszívesebben ütnénk, futnánk, de az is lehet, hogy épp lefagyunk és egy szót sem tudunk kinyögni.
Automatikus válaszaink hosszú távon nem fognak segíteni kapcsolatunk rendezésében, biztonságunk megőrzésében. Ha tovább olvasol, és a lenti technikákat alkalmazod, akkor elkerülheted az egyébként rövid távon akár működő automatizmusokat:
Ahhoz, hogy el tudjuk kerülni az automatikus üss/fuss/fagyj le válaszokat, egyik legfontosabb teendő saját és másik érzelmeinek kezelése, a helyzet és lehetőségeink tudatosítása és egy döntés. Nézzük, hogyan lehet érdemes a verbális agressziót kezelni!
Ha bekövetkezik a szóbeli támadás, az olyan, mintha a támadó arcunkba vágna egy kesztyűt. Mi pedig eldönthetjük: fölvesszük-e, vagy hagyjuk a földön heverni. Ha bántó megjegyzést kapunk, annak célja leggyakrabban a provokáció. Amikor a velünk szemben álló arra számít, hogy mi bekapjuk a horgot, idegesek leszünk, és az ő tematikája szerint folytatjuk a beszélgetést, már azzal nyert ügye van, ha reagálunk mondandójára. Döntsd el tehát, megéri-e a helyzet kezelésére energiát, időt fordítani, fontos ez neked?
Ha úgy gondolod, hogy az ügy fontos, és foglalkozni szeretnél vele, csak most elsodortak az érzelmeid, túlságosan félsz vagy dühös leszel, és tartasz tőle, hogy nem sikerül tartalmazni érzéseidet, akkor
Amennyiben tudod kezelni saját érzelmeidet, akkor hallgasd meg a másikat az ő érzelmeinek kezelése, lehűtése érdekében. Próbálj így hozzáállni: Te+Ő vagytok együtt a Probléma ellen. Értsd meg alaposan, és ismételd neki vissza, hogy
Ebben sokat segít, ha ismered az értő figyelem technikáit. Ne ijedj meg, ha az első néhány meghallgatási körben akár még fokozódik is az indulata a másiknak. Tarts ki, hallgasd meg, néhány visszatükrözést követően le fog hűlni.
Segíthet az is az agresszíven viselkedő fél megnyugtatásában, ha elismered az ő jelentőségét, az ő feladatának fontosságát.
Amikor az érzelmei valamennyire helyreálltak, utána ajánlj megoldást!
Ha találtatok olyan megoldást, amivel ő rendben van, akkor kérdezd meg, van-e még bármi megbeszélnivaló/amiben tudsz segíteni.
Valamennyi idő elteltével ellenőrizd le, hogy a megoldás működött-e a másik számára.
A konfliktust nem csak úgy lehet feloldani, hogy megbeszéljük és megoldjuk a problémát, azaz hogy felnőtt módon viszonyulunk hozzá. Vannak a humorral, kizökkentéssel, időnyeréssel, összezavarással és más hasonló technikákkal működő válaszlehetőségek is.
Tegyük fel, hogy ezt kérdezik tőled: “Összeollóztad a prezentációt, mi?” Néhány szuper kizökkentő válaszlehetőség arra az esetre, ha épp nem jut eszedbe semmi humoros:
Az agresszív emberrel való beszélgetésben semmiképp se használj Te-üzeneteket, hiszen az csak tovább szítaná az indulatokat. A saját problémádat, a probléma rád gyakorolt hatását és a kérésedet mondd inkább – ezek a fajta Én-üzenetek segítenek tisztázni a helyzetet.
Íme egy olyan szituáció, amelyben szinte minden fent felsorolt stratégiát beleillesztettem:
Ehhez komoly felkészültség, önuralom, önismeret és persze megfelelő helyzet szükséges.
Azt is fontos látni, hogy egyáltalán nem valószínű, hogy minden nehéz szituációban így kellene kifejeznem magamat. Ha így tennék, iszonyatos energiákat pazarolnék a kapcsolódásra. A legtöbb helyzetben elég egy egyszerű kérdés, önkifejezés, vagy határszabás – nem kell túlzásba vinni a dolgot.
A szavak mellett a testtartás, a hanghordozás, az arckifejezés változtatása, vagy a légzésre figyelés is segítséget adhat egy nehéz helyzetben. Néhány példa:
Számos további relaxációs és stresszkezelési technikát találsz az Érzelmi immunerősítés cikknek a “Krízis esetén használatos érzelemkezelési módszerek” című fejezetében.
Ha a munkahelyeden gyakran kerülsz a fentiekhez hasonló helyzetbe, akkor fontos, hogy Te tegyél a változásért, ugyanakkor ne hanyagold el a körülötted lévőket! Nem feltétlenül elég, ha Te, felvértezve kommunikációs eszközökkel, partizánként beleállsz a konfliktusokba. Néhány ötletet felsorolok a másokkal való megküzdés segítéséhez, de nyugodtan bővítsétek ezeket együtt! Ha van kedved, kommentelj ide, és beleírom a cikkbe az javaslatokat.
A munkahelyen kívüli kapcsolatok is támogatóak tudnak lenni. Néhányan azt javasolják, hogy tegyük ki olyan emberek fotóit a munkahelyi íróasztalunkra, akiket szertünk, és megnyugtatóan hatnak ránk. Az is lehet, hogy Neked a kedvenc nyaralós fotód lesz az, ami segít megnyugodni egy nehéz helyzet után.
Nem lehetetlen, hogy az agresszív viselkedés többször is előfordul egymás után. Ilyenkor fontos, hogy tedd hivatalossá a másik féllel a napi kapcsolattartást: kommunikálj vele írásban, vagy úgy, hogy legyen tanúja a beszélgetéseteknek. Minden legyen meg bizonyítható módon: a feladatok, a határidők, a megállapodások. Találkozásotok előtt gyűjts olyan tényeket, amelyek alátámasztják a Te álláspontodat, egy közös megbeszélésen pedig tegyél fel tisztázó, a tényekre irányuló kérdéseket.
Amennyiben mindenféle módszerekkel megpróbálkoztál, és hosszabb idő után is ugyanaz a helyzet, érdemes lehet továbbgondolni a dolgot: megfelelő helyen vagy? Máshol nem tudnád jobban kamatoztatni képességeidet? Fontos Neked épp ebben a közegben dolgoznod? Lehetséges lenne a váltás?
Ha úgy döntesz, hogy érdekel az agresszív emberek kezelése, és fejlesztenél kommunikációdon, akkor mi is segíthetünk: