5 percig voltál ma dühös? A testednek 5 órát kell dolgoznia, hogy helyreálljon!

Hogyan segíts gyermekednek kifejezni érzelmeit?
Így segíts gyermekednek kifejezni érzelmeit!
2017-12-26
Örömteli tevékenységek listája
Örömteli tevékenységek
2018-02-05

5 percig voltál ma dühös? A testednek 5 órát kell dolgoznia, hogy helyreálljon!

Düh érzelem

Íme a recept, hogyan használd érzelmeidet a mindennapi sikerek érdekében: csak odafigyelésre és gyakorlásra van szükség!

Érzelmeinknek hihetetlen hatása van többek között

  • testi egészségünkre,
  • mindennapokban elért sikereinkre,

így nagyon fontos, hogy megtanuljuk őket kezelni, és jól használni. Ebben a cikkben bemutatunk egy három lépésből álló módszert, amely segít maximalizálni az érzelmek pozitív, és minimalizálni a negatív hatásait.

Érzések, egészség, siker

Rein és munkatársai szerint 5 percnyi düh is 5 órára veti vissza az immunrendszer működését, visszafogva néhány létfontosságú védekezőfehérje termelését. A kutatásban a nyálban mérhető immunglobulinA szintjét, a vizsgálati személy szívritmusát és hangulatát hasonlították össze érzelem kiváltása előtt és után, majd a három változó alakulását hat órán keresztül mérték. A dühöt átélő emberek szívritmusa azonnal megemelkedett, hangulatuk felkavarodott, és az immunrendszer működésében fontos szerepet játszó immunglobulinA termelésük több mint 5 órán keresztül gátolt volt. Egy másik kutatásban Alexandra Martin szintén azt állapította meg 20.000 ember segítségével, hogy a magasabb érzelmi intelligenciával bíró emberek testileg és lelkileg is egészségesebbek.

Az  érzelmekkel való bánásmód az egészségünkön túl alapvetően határozza meg munkahelyi, anyagi, szociális előmenetelünket is az életben. Law szerint a magas érzelmi intelligenciával (EI) rendelkező munkavállalók magasabb fizetést kapnak és jobbak az előléptetési esélyeik.  Goleman szerint pedig az érzelmi intelligencia egyenesen fontosabb a munkahelyi sikerhez, mint az IQ.

Egyáltalán nem mindegy tehát, hogyan bánunk a bennünk felbukkanó negatív vagy pozitív érzelmekkel. Ahhoz, hogy egészségünk és sikereink is a maximumon lehessenek, a legfontosabb: egy jó mester (szüleid, tanáraid, párod, barátaid, terapeutád…), aki segít hatékonyan használni érzelmi energiáidat. Ha pedig egyedül is szeretnél dolgozni azon, hogy sikeresebben kiaknázd az érzelmeidben rejlő erőforrásokat, akkor ez a három lépés segítségedre lehet.

1. Mit érzek?

Először is légy tisztában azzal, hogy mi van benned. Nevezd meg: mit érzel pontosan? Ismerd meg és ismerd el az érzéseidet: próbáld semleges megfigyelőként sem nem elnyomni, sem nem túldimenzionálni őket. Fogadd el őket úgy, ahogy vannak, és légy hálás, hiszen az érzelmeid valami fontosról tudósítanak. Egyedül Téged, senki mást. És minél hamarabb tudatában vagy, mi történik benned, annál jobb. Ami most egy ugató kutya, néhány órával később tomboló szörnyeteggé válhat. Ebben a szakaszban ezek a kérdések segíthetnek Neked:

  • Hogy vagyok?
  • Mit érzek? Hogyan jelenik meg a testemben?
  • Mióta érzem ezt?
  • Változott az intenzitása, amióta érzem?
  • Mi a neve az érzésnek? (itt tud segíteni az érzések listája)

Gondolj az érzéseidre úgy, mint egy hullámra: jönnek-mennek, mossák a partot. Ne told el őket magadtól, ne ítéld meg őket – nem rosszak vagy jók, egyszerűen csak vannak. Te nem az érzéseid vagy, és nem is kell feltétlenül cselekedned az érzéseid miatt. Maradj megfigyelő státuszban.

2. Gyökerek felfedezése

Légy kíváncsi! Ha például dühös vagy, valószínűleg van ott még valami mögötte. Lehet, hogy azért kaptad fel a vizet, mert tehetetlenséget éltél át, és emiatt kétségbeestél? Az is lehet, hogy nem amiatt a szituáció vagy ember miatt vagy mérges, aki épp most ott van, hanem valahonnan máshonnan származik az érzés? Fontos, hogy tisztában légy azzal, hányféle érzés van benned, és azok honnan jönnek, különben nem fogod tudni őket menedzselni. Néhány kérdés, amit feltehetsz magadnak:

  • Mi lehet emögött az érzés mögött?
  • Honnan jöhetett ez az érzés?
  • Milyen szükségletem elégült/nem elégült ki? (itt tud segíteni a szükségletek listája)
  • Érzek mást is?

3. Szárnyak kitárása

Most pedig használd az érzelmek erejét! Hihetetlen energia van bennük, és ez mind a rendelkezésedre áll, csak irányítani kell tudni.

  • Mit szeretnék valójában, amikor ez az érzés van bennem? Mire lenne szükségem?
  • Mit mond az érzés? Mi az üzenete? Mire sarkall?
  • Hogy tudnám ezt elérni? Eddig hogy próbáltam? Most mit tudok tenni?
  • Mit tudtam meg magamról ebből?

Ha nem tudsz bánni érzelmeiddel, nehezebb lesz döntened, kényelmetlenebbül érzed majd magad, és olyan dolgokba foghatsz, amiket végül nem érzel a sajátodnak. Ha viszont mesterien kezeled érzelmeidet / magas az érzelmi intelligenciád, kevésbé leszel stresszes, hatékonyabb lesz az immunrendszered, egyszerűbben küzdesz meg nehéz helyzetekkel, jobb lesz a kapcsolatod a körülötted élőkkel, és magabiztosabban állsz ki magadért.

Így hát talán jobb, ha már ma elkezdesz ezzel foglalkozni…

Források és olvasnivalók

  • https://pixabay.com/en/angry-upset-pout-face-dissatisfied-2191104/
  • Alexandra Martins (2010). A comprehensive meta-analysis of the relationship between Emotional Intelligence and health. ResearchGate
  • Bradberry, T., Greaves, J. (2007). Érzelmi ​intelligencia sikerkalauz. Bagolyvár Könyvkiadó.
  • Goleman, D. (1995). Érzelmi Intelligencia. Budapest, Háttér Kiadó.
  • Law, K. S., Wong, C., Song, L. J. (2004). The Construct and Criterion Validity of Emotional Intelligence and Its Potential Utility for Management Studies. Journal of Applied Psychology. 89 (3): 483–496.
  • Lopes, P. N., Grewal, D., Kadis, J. (2006). Evidence that emotional intelligence is related to job performance and affect and attitudes at work. Psicothema. 18 Suppl: 132–138.
  • McPheat, S. (2010). Emotional Intelligence. MTD Training &Ventus Publishing.
  • Rein, G., Atkinson, M., McCraty, R. (1995). The Physiological and Psychological Effects of Compassion and Anger. Journal of Advancement in Medicine. 1995; 8(2): 87-105.
  • Sy, T., Tram, S., O’Hara, L. A. (2006). Relation of employee and manager emotional intelligence to job satisfaction and performance. Journal of Vocational Behavior. 68 (3): 461–473.
  • Van R., David L. (2004). Emotional intelligence: A meta-analytic investigation of predictive validity and nomological net. Journal of Vocational Behavior. 65 (1): 71–95.

Hozzászólások

hozzászólás