Mit tegyek, ha valaki passzív-agresszív? A passzív-agresszív viselkedés kezelése.
Ismerd meg a passzív-agresszív viselkedés 5 szintjét, és a 4 technikát, ami segít véget vetni a manipulációnak!
Ismerkedjünk meg alaposabban a passzív-agresszív viselkedéssel, annak okaival, és végül a hatékony kezelés alapszabályaival!
A passzív-agresszív viselkedés 5 szintje
A passzív-agresszív módon viselkedő emberben mintha egy belső konfliktus zajlana: szeretne jóban lenni Veled, ugyanakkor nem mer nemet mondani, vagy saját maga céljait nyíltan felvállalni. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a problémát, a konfliktust köztetek tulajdonképpen eltussolja, nincs bátorsága felvállalni. Agresszióját emiatt csak közvetett módon tudja kimutatni: csendes ellenállás, szarkasztikus humor, halogatás, makacsság, késés, sértődöttség, pletykálás, célozgatás lehetnek jelei a passzív-agresszív vagy más néven manipulatív magatartásnak.
A passzív-agresszív viselkedés számos megjelenése szintekre bontható.
Az ideiglenes egyetértés szintjén a másik a felszínen teljesíteni akarja kérésedet, ugyanakkor nem nagyon cselekszik mindezek érdekében, például elfelejti a megbeszélt határidőt, vagy nem ér oda a találkozóra.
A szándékos bénázás szintjén végrehajtja ugyan a másik, amit kérsz tőle, de gyalázatos teljesítménnyel. Megtölti a mosogatógépet, de nem lehet bezárni az ajtaját. Megcsinálja az Excelt, de a 8 képletből 5 hibás.
A eltüntetés szintjén a passzív-agresszív módon viselkedő személy elhallgatja az információkat, elhagyja a nélkülözhetetlen dokumentumokat, vagy amikor kérdezik, hogy mi a baj, akkor karba tett kézzel, láthatóan dühösen azt válaszolja: Semmi.
A bújtatott bosszú szintjén a passzív-agresszív módon viselkedő személy konkrétan eldönti, hogy bosszút áll valakin, például pletykákat terjeszt róla, vagy épp vírust telepít a számítógépre.
Ezen a szinten a manipulatívan viselkedő ember saját maga bántására is hajlandó, hogy a másikon bosszút álljon, például válás után egy lakásban marad volt családjával és ahol csak lehet, útban van. Mindeközben persze ő is nyomorultul érzi magát, de legalább részben elégtételt vesz.
A passzív-agresszív viselkedés és kommunikáció okai
Alapvetően három faktort tudunk elkülöníteni abban, hogy miért is alakul ki passzív-agresszív viselkedés.
Családi körülmények – egy olyan otthon, ahol nem lehetett kimutatni a negatív érzéseket, az nagyban hozzájárulhat a későbbi passzív-agresszív viselkedéshez.
A helyzet – vannak olyan munkahelyi, és családi szituációk, ahol a nyílt agresszió nem elfogadható, így egy akár jogos düh is elfedve fog megnyilvánulni.
Felelősségvállalás hiánya – az érzelmi nyitottság nem feltétlenül könnyű és megvalósítható út. Ha tartunk valamitől, akkor a passzív-agresszió vonzó opció lehet a konfrontáció, a véleményünkért és döntéseinkért vállalt felelősség elkerülésére.
Passzív-agresszív kommunikáció
Mit csinálj, ha valaki passzív-agresszíven viselkedik?
A passzív-agresszív viselkedés kezelése nem egyszerű, de van néhány alapszabály, ami segíthet.
1. Vedd észre!
A passzív-agresszív viselkedés kezelésében az első lépés, hogy ismerd fel. Légy tisztában a jelekkel: pl. szarkazmus, halogatás, sértődöttség, és amiket fentebb leírtunk. Figyelj érzéseidre, vedd észre, ha bűntudatot érzel vagy összezavarodsz – ez is fontos jele lehet a másik passzív-agresszív magatartásának! Próbálj meg ne csípőből válaszolni, ne vedd fel a kesztyűt.
2. Mutass rá az ellentmondásos viselkedésre
Légy éber, ne hagyd elszaladni a pillanatot! Amikor valaki forgatni kezdi a szemét, hívd fel erre a figyelmet: “Észrevettem, hogy forgatod a szemed. Hogy érintett, amit mondtam?” Ugyanakkor fontos, hogy ne támadóan, hanem inkább objektív megfigyelőként tedd ezt, mert erőteljes aktivitásod kimutatása további ellenállásba kergetheti a másikat. Légy nyitott, próbáld meg megérteni az álláspontját!
Próbálj ehhez bizalomteli teret nyitni, ahol – ha úgy dönt – elmondhatja Neked, ami történik benne. Ha elég felkészültnek érzed magad, kérdezd meg, vagy akár mondd ki helyette azokat az érzéseket, amik esetleg járhatnak a fejében.
Értem, amit mondani szeretnél, és bizonyos szempontból igazad van. Sajnálom, hogy dühös lettél emiatt.
Tényleg ez a véleményed? Miért gondolod ezt?
Sokat jelent, hogy ezt megosztod velem. Örülök, hogy tudunk erről beszélni, mert fontos nekem, hogy mit gondolsz.
Ez a fajta reagálás nem ad neki kapaszkodót, sokkal kisebb valószínűséggel gerjeszti a vitát.
Mit tegyek, ha valaki passzív-agresszív? A passzív-agresszív viselkedés kezelése.
3. Szabj határokat, támassz konkrét elvárást
Pontosan fejezd ki, hogy ki és miért felelős a feladatot illetően, és azt mikorra, hogyan kell végrehajtania.
Még nagyobb együttműködést várhatsz tőle, ha ő mondja ki ezeket a konkrét határidőket – ha mód adódik, tehát érdemes lehet ezt megkérdezni tőle. Tedd tehát könnyűvé, hogy igent mondhasson, és megőrizze a tekintélyét.
Tedd nehézzé a nemet mondást – már itt tisztázd, hogy kire milyen hatással lesz, azaz mi lesz a következménye az egyes viselkedéseknek. Csak így válik számonkérhetővé a viselkedés, és kizárólag így lehet meghúzni a határokat.
Lényeges, hogy Te is viselkedj példamutatóan a helyzetben – legyél egy megbízható pillér, akire lehet támaszkodni, aki időre, megfelelő minőségben elvégzi a feladatot, betartja a szavát, és közben jó kapcsolatot tart fenn kollégáival, családtagjaival.
4. Adj teret, légy asszertív
Biztosíts teret az ellenkező véleménynek, ugyanakkor a fentiek szerint mondd el tényszerűen a problémát, konkrét hatását, és tisztelettel kérj változtatást. Adj időt, hogy a másik feldolgozza, amit mondtál, és tisztába kerüljön saját érzéseivel. Tudd meg, mi a nehéz neki a helyzetben és kérdezd meg akár, hogy mit tud majd tenni, ha ez bekövetkezne.
Példa a passzív-agresszív viselkedés kezelésére
Nézzünk egy konkrét példát. Tegyük fel, hogy képzéseket tartasz egy oktatási intézményben. Kolléganőd megígéri Neked, hogy lezár egy árajánlatkérést, ami 4 napja futott be hozzátok egy jónevű cégtől. Most harmadszor kérdezel rá, hogy áll a dolog, és eddig mentegetőzést kaptál válaszul, hogy épp milyen fontosabb dolga volt, meg hogy most már tényleg nekifog és elkészíti. A fenti lépések alkalmazásával így történhetne a harmadik beszélgetés:
VEDD ÉSZRE – Először is Te magad észreveszed, hogy nem egy egyszerű elfelejtés van a háttérben, hanem valamilyen belső konfliktus zajlik a kolléganődben. Ilyen konfliktus lehet például, hogy szeretne Neked megfelelni, betartani a szavát, megőrizni az egyébként jó kapcsolatotokat, betartani a céges szabályokat, ugyanakkor lehet, hogy túl van terhelve, szeretne más frontokon jól teljesíteni, és nincs rá ideje, hogy megcsinálja, csak ezt nem meri megmondani Neked. Mivel ráeszmélsz, hogy neki van problémája, kisebb valószínűséggel leszel dühös, és nyitottabb leszel a meghallgatására.
MUTASS RÁ – Így képes leszel valami hasonlót mondani: “Julcsi, most harmadszor beszélünk az árajánlatról, amit elvileg 48 órán belül kellene megküldenünk az érdeklődőnek. Mintha valamiért nehéz lenne elkészíteni ezt az ajánlatot, pedig általában szokott menni. Mi a baj?” Julcsi erre elmondja, hogy nagyon rosszul esik neki is a dolog, de X és Y is most jött oda nagyon fontos teendőivel és nem tudott nekik nemet mondani. Te folytathatod:
SZABJ HATÁROKAT – “Abszolut értem, hogy X és Y dolgai is nagyon fontosak számodra és nehéz nekik nemet mondani, ugyanakkor szeretném, ha a cég szabályait betartva 48 órán belül válaszolnánk az árajánlatokra. Ha nem kapják meg rövid idő alatt, akkor lassúnak tűnünk, elvesztik bennünk a bizalmukat a potenciális megrendelők, és nem lesz hová mennem képzést tartani. Szerinted mikor tudod nekik kiküldeni?” Erre ő azt válaszolja: “Ma biztosan meglesz.” Erre Te nyugodtan mondhatod: “Rendben Julcsi, köszönöm. Akkor ma 5 óráig várok egy másolatot a kiküldött ajánlatból. Én is nyugodtabb vagyok, ha nem kell Gábornak, a főnökünknek szólnom erről a dologról. Szeretek Veled dolgozni, és bízom benne, hogy rendben lesz a dolog. ” Ilyen esetben fontos, hogy csak olyan következményt fogalmazz meg, amit valóban be is tartasz. Ha nem fogsz Gábornak szólni 5 után, akkor találj ki másik konzekvenciát.
ADJ TERET – “Milyen így Neked?” Ha ezt megkérdezed a beszélgetés végén, akkor nem vágod el a kapcsolat fonalát egy határszabással, hanem hagyod, hogy elmondja, ami még benne van. Érezteted vele, hogy legalább ugyanolyan fontos neked a kapcsolatotok, mint az, hogy készen legyen az árajánlat.
Te is hajlamos vagy halogatásra, szarkazmusra, célozgatásra, pletykára? Olvass tovább, hogy miképp tudod saját magadban kezelni a passzív-agresszív viselkedést! ↓↓↓
Tréningjeinken és videókurzusainkon gyakorolhatod is a passzív-agresszív viselkedéssel szembeni fellépést, a hatékony kommunikációt!
Az asszertivitás összes lényeges technikája egyetlen videókurzusban, hogy a Te kommunikációd is szintet léphessen! Részletek: Nagy asszertivitás videókurzus
A képzés segít érzelmileg nehéz helyzetekben a vitát párbeszéddé, a félreértést valódi megértéssé változtatni. Részletekért kattints ide:Értő figyelem tréning.
Vedd észre a saját passzív-agresszív magatartásodat!
Általában könnyebb egy zavaró magatartást másokban észlelni, ugyanakkor fontos tudni, hogy mindannyian viselkedünk időnként passzív-agresszív módon. Lépj egy lépést hátra, és próbáld saját viselkedésedet külső szemmel látni.
Gyakran duzzogsz, vagy megsértődsz?
Elkerülöd azokat, akikre dühös vagy, vagy nem szólsz hozzájuk?
Akadályozol dolgokat, amikor nem tetszik a másik viselkedése?
Gyakran halogatsz nemszeretem dolgokat?
Nehéz számodra felvállalni a véleményedet egy problémás helyzetben, ezért inkább panaszkodsz valaki másnak róla, vagy utólag hozod fel, hogy “Tudtam előre, hogy ez fog történni.“?
Gyakran mondasz ilyesmiket, hogy “Hagyjuk, majd megoldódik.” “Nincsen semmi baj.” “Ha így akarod, akkor csináljuk.” , miközben meg vagy bántva?
Meg szeretnél felelni egy helyzetben, ugyanakkor nem fűlik hozzá a fogad?
Szarkasztikus humorral próbálod meg elkerülni a valódi érzések felbukkanását egy beszélgetésben?
Ha ezeket fedezed fel magadon, vagy azt látod, hogy viselkedésed rombolja kapcsolataidat, akkor próbáld megérteni jobban magadat és a körülményeket. Szentelj figyelmet annak, hogyan reagálsz bizonyos emberekre, szituációkra! Vizsgáld meg – akár ellentmondásos – érzéseidet ezekben a helyzetekben, és próbáld meg feltérképezni, milyen vágyak állhatnak mögöttük. Adj magadnak időt a felfedezésre, érzéseid átélésére, ezek másokkal való megbeszélésére, a kommunikációd fejlesztésére, érzelmeid nyílt kifejezésére, döntéseidért történő felelősségvállalásra, a változtatásra.
Reméljük, a fentiek segítenek kreatívabban, hatékonyabban helytállnod nehéz helyzetekben is.
Agresszív emberek kezelése
Ha kíváncsi vagy az agresszív, bántó, támadó viselkedés kezelésére, kattints ide: agresszív emberek kezelése
Hogyan tovább?
Kísérd figyelemmel videókurzusaink bővülését, mert nemsokára passzív-agresszív helyzetekkel való bánásmódot is tudsz gyakorolni otthon, a saját képernyőd előtt.
Richardson, DS & Hammock, GS. Is it aggression? Perceptions of and motivations for passive and psychological aggression? In JP Forgas, AW Kruglanski, & KD Williams (Eds)., The Psychology of Social Conflict and Aggression. New York: Psychology Press; 2011.