Thomas-Kilmann | konfliktuskezelési stratégiák
Egy konfliktus megoldásában gyakran segít, ha meghatározzuk a szereplők konfliktuskezelési stratégiáját.
Kenneth L. Thomas és Ralph H. Kilmann pszichológusok szerint az alábbi öt konfliktuskezelési stratégia különíthető el két tengely, az önérvényesítés és az együttműködés mentén:
Az önérvényesítés tengelyt az eredmény irányultsággal, az együttműködési tengelyt a kapcsolati irányultsággal is lehet jellemezni.
Thomas-Kilmann | konfliktuskezelési stratégiák
Ismerkedjünk meg alaposabban azzal, hogy mit is jelentenek az egyes stratégiák, majd járjunk utána, melyik lehet közülük a leghasznosabb!
A cselekvés célja a konfliktus elkerülése (halogatással, döntés elhalasztásával, kihátrálással).
Hasznos, ha:
Ha túl gyakran használjuk:
Alkalmazója erővel érvényesíti saját érdekeit, függetlenül attól, hogy másoknak mire lenne szüksége: „kiáll az igazáért”, „megvédi helyes álláspontját”.
Hasznos, ha:
Ha túl gyakran használjuk:
Saját igények háttérbe szorításán, a másik érdekeinek akár feltétel nélküli elfogadásán alapszik (pl.: nagylelkűség, önfeláldozás, akár mások véleményének, kéréseinek kritika nélküli elfogadása).
Hasznos, ha:
Ha túl gyakran használjuk:
A kompromisszumkereső magatartás célja a felek számára kölcsönösen elfogadható megoldás kialakítása, melynek során mindkét fél lemond bizonyos igényeiről.
Hasznos, ha:
Ha túl gyakran használjuk:
Problémamegoldó módban mindkét fél számára kielégítő megoldás keresése a cél az érdekek alapos megértésével, az okok feltárásával, kreatív megoldásokkal.
Hasznos, ha:
Ha túl gyakran használjuk:
Nincs olyan, hogy “jó” stratégia. Mindegyik konfliktuskezelési stratégiának megvannak a maga erősségei és gyengeségei, amelyek különböző helyzetekben remekül használhatóvá teszik mindegyik stratégiát.
Az emberek többsége alapvetően mind az öt stratégiát alkalmazza különböző mértékben – problémát inkább a szélsőséges, a másik szempontot kizáró törekvések okozzák. Az egyes stratégiák tehát önmagukban nem minősíthetőek, mindenkor az adott helyzet függvénye, hogy melyik mennyire bizonyul hatékonynak.
Ez alapján megállapíthatjuk, hogy a két alap konfliktuskezelési készség, tehát az önérvényesítés és az együttműködés mellett ugyanolyan fontos a harmadik: a tudatosság, hogy ki tudd választani, mikor melyik stratégia a legcélravezetőbb, és azt tudd is adekvát módon alkalmazni.
A két pszichológus kifejlesztett egy tesztet is, ami Magyarországon Thomas-Kilmann konfliktuskezelési kérdőív néven érhető el.
Dr. Kenneth W. Thomas és Dr. Ralph H. Kilmann