Értő figyelem, aktív hallgatás
Szeretnék megosztani négy érdekes tényt a meghallgatással kapcsolatban, majd leírom, hogyan tud az értő figyelem utat mutatni a hatékonyabb mindennapok és jobb emberi kapcsolatok felé.
Kutatások szerint a munkahelyi gondok közel 60%-a a kommunikáció hibájára vezethető vissza. A kommunikációs zavarok jelentős hatással lehetnek a termelékenységre és a hatékonyságra, ugyanakkor ezek egy jó része feloldható értő figyelem segítségével. Több vizsgálat rámutatott, hogy az aktív hallgatás 40%-kal csökkenti a félreértéseket, és hogy az aktív hallgatási készségekbe való befektetés segíthet a probléms helyzetek számának csökkenésében és az teljesítmény javulásában.
A HR-szakemberek 64%-a is az értő figyelmet jelölte meg a legkritikusabb vezetői készségként. Azok a vezetők pedig, akik aktív hallgatással kapcsolatos képzésben részesültek, 30%-os javulást tapasztaltak az alkalmazottak elégedettségében.
Az orvosok a betegbeszélgetések 69%-át szakítják félbe 18 másodpercen belül, miután a beteg elkezdett beszélni. Ennek eredményeként az interjúk 77%-ában a beteg látogatásának valódi okát az orvosok soha nem is tudták meg. Értő figyelmi képességekkel az orvosi műhibaperek jó része is elkerülhető lenne, hiszen azok 2/3-a is félrecsúszó kommunikációból adódik. Az aktív odafigyelés a pácienselégedettség egyik legerősebb előrejelzője.
Megnyugtató zene hallgatása éttermi vacsora közben azt eredményezte, hogy a kísérlet résztvevői 175 kalóriával kevesebbet fogyasztottak, mint a kontrollcsoport. Ha nehezen tartod be a diétádat, akkor úgy tűnik, egy kis smooth jazz a vacsora mellé akár megoldás is lehet. 🙂
Kimutatták azt is, hogy a műtét előtti zenehallgatás csökkenti a kortizolszintet és kevesebb szorongást eredményezett, mint azoknál a betegeknél, akik helyette gyógyszereket kaptak.
Az aktív hallgatás segít azonosítani az ügyfél igényeket, mélyebb kapcsolat alakítható ki az ügyféllel, csökkenti a a félreértések vagy feszültségek valószínűségét, megkönnyíti a problémamegoldást, valamint az értékesítés és a nyereség növekedéséhez vezet. Van Baaren holland pszichológus több kísérletben is kimutatta, hogy azokban az éttermi rendelésekben, ahol a pincér megismételte a rendelést, 70 százalékkal nagyobb borravalót kapott, mint amikor csak annyit felelt a felszolgáló, hogy “Nemsokára hozom”.
Mindannyiunk életében vannak olyan emberek, akikkel nem tudunk könnyen szót érteni, pedig már minden általunk ismert eszközt – logikus érvelés, meggyőzés, könyörgés, felcsattanás – bevetettünk, mindhiába. Ilyenkor érdemes a meghallgatás technikáit alkalmazni. Amikor kérdezünk, reflektálunk, megértünk, befogadunk és visszatükrözzük azt, amit hallottunk – azzal a nemtől az igen felé mozdíthatjuk el a beszélgetőpartnerünket. Ahelyett, hogy dühöt és ellenállást váltanánk ki belőle, magunk mellé állíthatjuk és a társalgást nyugodt mederbe terelhetjük.
Előfordulnak olyan helyzetek, amikor a meghallgatást vissza kell utasítanunk. Ekkor elmondhatjuk, hogy mi játszódik le bennünk, mit szeretnénk, s ha úgy adódik, akkor akár ott is hagyhatjuk az illetőt. (Hallom, hogy dühös vagy és ez érthető, ugyanakkor, ha ilyen hangerővel beszélsz, akkor nem fogok tudni itt maradni.)
Egyáltalán nem mindegy az sem, hogy mire áldozunk figyelmet! Ha 30 percig vagy tovább hallgatjuk a nyafogást vagy a panaszkodást, az károsíthatja az agyunknak azt a részét, amely a problémamegoldó készségekért felel.
Fontos tehát döntést hozni abban, hogy mikor, kivel, mennyi ideig használjuk az értő figyelmet. Ha pedig gyakorolni szeretnéd…
Ha szeretnél jobban belelátni a profik meghallgatási technikáiba, és biztonságos közegben gyakorolnád saját magad és mások meghallgatását, gyere el egy Értő figyelem tréningre! A tapasztalat azt mutatja, hogy bár sokan hiszik magukról, hogy jó meghallgatók, valójában egész kevesen csinálják ezt jól.
Ha szükséged lenne több valódi meghallgatásra és kevesebb félreértésre az életedben, akkor gyere – szeretettel várunk Téged is!