7 asszertív kommunikáció gyakorlat és példa

A kommunikáció olyan a kapcsolatnak, mint az oxigén a földi életnek.
A kommunikáció olyan a kapcsolatnak, mint az oxigén a földi életnek. Nélküle nem létezik.
2018-04-17
Az érzelmi intelligencia első lépése - Nevezd meg!
Az érzelmi intelligencia első lépése: Nevezd meg!
2018-08-08

A lenti 7 asszertív kommunikáció gyakorlat és példa segít abban, hogy kiállj magadért, jobb hallgatóság legyél, és hatékonyabban kommunikálj. Az asszertív kommunikáció jelentése, hogy nyíltan elmondjuk érzéseinket, vágyainkat, miközben tiszteletben tartjuk a másik érzéseit és vágyait is. Nem születünk úgy, hogy ez automatikusan menne: legtöbben csiszolhatjuk ezirányú képességeinket.Ebben próbál segíteni ez a cikk.

Az asszertív kommunikáció jelentése

Mielőtt nekivágunk, fontos, hogy értsük: pontosan mi és mi nem az asszertív kommunikáció.

Az asszertív megnyilvánulásoknak két kritériumnak kell megfelelniük:

  • Őszintén tudósít érzéseinkről, vágyainkról, szükségleteinkről,
  • mindezt úgy, hogy közben a másik érzéseit, vágyait, szükségleteit is meghallgatjuk és tiszteletben tartjuk.

Három másik kommunikációs stílus is előfordulhat, ha épp nem asszertívek vagyunk: passzivitás, agresszivitás és passzív-agresszió. Aki passzívan viselkedik, saját érzéseit és vágyait nem fejezi ki, aki agresszíven viselkedik, az a másik vágyait és szükségleteit nem veszi figyelembe, míg a passzív-agresszív viselkedés az érzések és vágyak kerülőutas kifejezését jelenti. Kerülőút lehet például egy szarkasztikus megjegyzés, egy orr alatt elmormolt káromkodás, vagy a határidőre direkt el nem végzett feladat.

Miért lényeges az asszertivitás?

Ha nem vagyunk asszertívek, annak rövid és hosszú távú következményei is vannak.

  • Az agresszív viselkedés ellenségeket kreál, neheztelést, haragot ébreszt, félelmet generál, ráadásul kevés jó kapcsolatot eredményez.
  • A passzív viselkedésű ember céljait ritkábban éri el, kevesebb a sikerélménye. Mások gyakran kérnek olyasmit tőle, ami meghaladja kapacitását, túlterhelődik, valamint benne maradhat számára egészségtelen kapcsolatokban.
  • A passzív-agresszív viselkedés nyomában frusztráció és düh jár. Ezt a stílust vesztes-vesztes helyzetnek is hívják, mert hosszú távon jellemzően minden résztvevő rosszabbul jár, mintha nyíltan megbeszélte volna a problémát.

Asszertív kommunikáció példák és gyakorlatok

A lenti szituációkat olvasd el, majd írd le magadnak, Te hogyan reagálnál. Ha megvagy, hasonlítsd össze saját megoldásodat az itt leírtakkal.

Szituáció – asszertív kommunikáció gyakorlat I.

Anyukád felhív, hogy most azonnal menj át hozzá, mert holnap el akarja vinni felesleges holmijait az adománybolt szombati kiárusítására és segíteni kéne pakolni, válogatni. Te azt tervezted, hogy pihenéssel töltöd a délutánt, olvasol és veszel egy forró fürdőt, mert nagyon fárasztó heted volt. Ezen a terveden most nem is változtatnál.

Vigyázat, itt most egy lehetséges megoldás következik!

Ne olvasd el még, ha szeretnéd Te is kipróbálni magad: előbb írd le saját megoldásod.

És akkor jöjjön egy lehetséges asszertív példa:

Asszertív példa

Megértem, hogy segítségre van szükséged, és mihamarabb szeretnél megszabadulni a holmiktól. Ugyanakkor ma pihenni szeretnék, mert nagyon leharcoltam magam a heti munkában. Sajnálom, hogy ma nem tudok segíteni. Jó lenne, ha holnap reggel néznénk át a dolgokat?

Az asszertív viselkedéshez az is hozzátartozik, hogy figyelünk magunkra, és saját szükségleteinket legalább annyira értékeljük, mint a másikét.

 

Szituáció – asszertív kommunikáció gyakorlat II.

Barátnőddel megbeszélsz egy vacsorát este 7-re, ő pedig szokás szerint 20 perces késéssel érkezik.

Asszertív példa

Szia Klaudia! Mi történt, hogy késtél 20 percet? …  … …   Értem, későn indultál el és ráadásul a busz sem jött időben. Tudod, amikor így 20 percet késel a találkozónkról, egyrészt frusztrált vagyok, mert olyan mintha az én időm nem lenne fontos, másrészt ilyenkor aggódom, hogy mi van Veled. Szerinted mit tudnánk kezdeni ezzel a helyzettel?

Ha sikerül én-üzeneteket használva magadról beszélni ahelyett, hogy a másikat vádolnád, az elősegítheti a valódi kapcsolat kialakulását.

 

Szituáció – asszertív kommunikáció gyakorlat III.

Sokadszorra fordul elő, hogy Te hazajössz a munkából, férjed és a gyerekek pedig egyszerűen folytatják amit csinálnak, nem nyugtázzák hogy megjöttél, nem hangzik el kérdés azzal kapcsolatban, milyen napod volt.

Asszertív példa

Szomorúvá tesz, hogy hazajövök, és nem örültök nekem, vagy kérdezitek meg, hogy milyen napom volt. Magányosnak érzem magam ilyenkor, és kapcsolódásra vágyom. Volna kedvetek beszélgetni egy kicsit?

Az egy nagyon fontos lépés, hogy nem várunk el gondolatolvasást másoktól. Megpróbáljuk nyíltan megfogalmazni mi a nehéz nekünk, milyen érzések és vágyak vannak bennünk, és hogyan lehetne ezeket orvosolni.

 

Szituáció – asszertív kommunikáció gyakorlat IV.

Kamasz fiad mindannyiszor kiborul, amikor felhozod, hogy jó lenne, ha rendet tartana a szobájában, és segítene a ház körül.

Asszertív példa

Elkeserít, hogy ennyire nehéz ügy közöttünk a ház tisztán tartása. Elhiszem, hogy idegesít, amikor emlékeztetlek a takarításra, ugyanakkor szeretném, ha mindenki kivenné a részét a heti takarításból. Hogy látod ezt?

Gyakori, hogy attól való félelmünkben, hogy a másik dühös lesz, inkább nem mondunk semmit. Vegyük észre, hogy a másik ember érzelmi reakciója nem a mi felelősségünk, és ha hosszú távon akarunk valakivel kapcsolatban lenni, érdemes elmondani, mi van bennünk.

 

Szituáció – asszertív kommunikáció gyakorlat V.

Főnököd megkér, hogy készítsd el kollégád kimutatását, mert ő most egy fontos projekt miatt sajnos elmaradásban van. Ebben a hónapban harmadszor történik meg, hogy különböző okoknál fogva Te végzed el az ő munkáját.

Asszertív példa

Ebben a hónapban harmadszor dolgozok pluszban Kata elmaradása miatt. Nagyon fontos nekem a csapatmunka, ugyanakkor stresszel a túlterhelés. Mit tudnánk tenni, hogy ez ne forduljon elő többet?

A tények feltárása és saját érzéseink megmutatása segít abban, hogy a másik ne vegyen fel automatikusan védekező vagy támadó pozíciót. Segítségünk felajánlása kifejezi, hogy minket is aggaszt a probléma.

 

Szituáció – asszertív kommunikáció gyakorlat VI.

3 gyermek mellett teljes munkaidőben dolgozol, alig van heti 1-2 szabad órád, ritkán tudsz pihenni. A tágabb családban erőteljes nyomás helyeződik rád, hogy idén júliusban is Te szervezd meg a nagy szülinapi összejövetelt a rokonoknak.

Asszertív példa

Én is nagyon szoktam élvezni a júliusi családi banzájt, és tudom, mennyire erősíti az összetartozásunkat. Ugyanakkor nem én leszek a megoldás a szervezésre: nagyon elfoglalt vagyok. Akkor fogok tudni segíteni ebben, ha csökken a leterheltségem.

Teljesen rendben van nemet mondani olyasmire, amit nincs kedvünk megcsinálni. Ha igent mondunk valami olyasmire, amire legszívesebben nemet mondanánk, az hosszú távon önbecsülésünknek nem válik hasznára.

 

Szituáció – asszertív kommunikáció gyakorlat VII.

Feleséged kiabálva közli Veled, hogy nem segítesz eleget otthon, és egy hosszú listával támasztja alá, hogy ez milyen jellembeli fogyatékosságaidnak köszönhető.

Asszertív példa

Látom, hogy dühös vagy. Hallom, hogy azt mondod, nem segítek eleget itthon és szeretnéd, ha nagyobb részt vállalnék a ….-ben. Ugyanakkor nem értek egyet abban, hogy … Jó, hogy felhoztad ezt a témát. Szerinted hogyan tudnánk közös megoldást találni?

Ha sikerül meghallgatással kezdenünk egy érzelmileg túlfűtött beszélgetést, nagyobb esélyünk van a megegyezésre. Elismerni a másik érzéseit és vágyait természetesen nem jelenti azt, hogy egyet is értünk vele. Mindemellett használtuk a szendvics módszert is: egyet nem értésünket becsomagoltuk a meghallgatás és a konstruktív javaslat közé.

Asszertív kommunikáció gyakorlás

Ugyanúgy, ahogy a testünket is sok idő és energia karban tartani, vagy épp formásabbá varázsolni, kommunikációnk fejlesztése sem pár órás feladat. Gyakorlással ugyanakkor egyre jobbak és jobbak lehetünk. Fontos tudni azt is, hogy mind a négy kommunikációs stílus megtalálható mindenkiben, és hogy teljesen normális, ha néha így, néha úgy reagálunk. Senki nem 100%-ban asszertív. Amikor dühösek vagyunk, könnyebb agresszívan, amikor szomorúak vagyunk/autoritással van dolgunk passzívan viselkedni.

A célunk az lehet, hogy tudatosabban választhassunk egy-egy helyzetben, hogy épp milyen stílust használunk. A legfontosabb ebben a gyakorlásban pedig az, hogy felfedezzük, és ha szükségesnek látjuk, szavakba öntsük, hogy mit érzünk és mire vágyunk valójában. Ebben tud segíteni az érzések listája és a szükségletek listája.

Asszertív kommunikáció gyakorlatok és példák

Asszertív kommunikáció gyakorlatok és példák

Források

  • https://www.flickr.com/photos/linkhumans/17362908918
  • https://betterbelieveit.net/9-helpful-assertive-communication-examples

Hozzászólások

hozzászólás