A nehéz beszélgetések két alapszabálya

Carl Rogers - Empátia
Mit jelent az empátia? Carl Rogers videója arról, hogy mit jelent a valódi empátia.
2020-06-26
Érzelemnapló
Az érzelemnapló 3 legnagyobb előnye
2020-07-27
Nehéz beszélgetések

Nehéz beszélgetések

Mindannyiunknak voltak már álmatlan éjszakái nehéz beszélgetések miatt… Romló teljesítményt visszajelezni, őszintének lenni egy parázsló vitában, rossz hírekkel szolgálni nem egyszerű történet. Íme, a nehéz beszélgetések két alapszabálya.

Rengeteg időt és energiát töltünk azzal, hogy szorongató beszélgetések komplett szcenárióit jásszuk le magunkban, akár alvás helyett is: Hogyan rukkoljak elő vele? Mit mondjak? Hogyan legyek magabiztos és erős, ugyanakkor megértő és kedves? 

Sajnos nincs egy varázspálca, amitől minden nehéz beszélgetésünk egy csapásra könnyebbé válik. Ugyanakkor van két alapszabály, amit segíthet felkészülni, majd professzionálisan megoldani egy nehéz beszélgetést.

A nehéz beszélgetések két alapszabálya

    1. Írd le objektíven a viselkedést és a következményeket!
    2. Hallgass többet, mint amennyit beszélsz!

1.Írd le objektíven a viselkedést és a következményeket!

A munkahelyi nehéz beszélgetések félresiklásának általában két fő oka van.

Az egyik, hogy nem objektív a probléma leírása, például azt mondjuk, hogy “nem vagy csapatjátékos…”, “nehéz veled együtt dolgozni…”, túl sokat aggódsz a számokon…”. Ezekkel a problémaleírásokkal az a baj, hogy a másik szinte biztosra vehetően ellenáll, és azt mondja: “Hogy-hogy nem vagyok csapatjátékos? Múlt héten is egyedül én voltam az, aki … ” És már rég máshol jár a beszélgetés, mint ahogy terveztük. Fontos tehát a tényeken alapuló, objektíven mérhető viselkedésről való nyilatkozás. “A két legutóbbi értekezleten nem voltál ott, a határidőcsúszást pedig csak Pistivel beszélted meg, és nem jelezted a csapatodnak.” Ezekkel a megállapításokkal sokkal nehezebb vitába szállni.

A másik beszélgetés-eltérítő dolog a hatások, következmények nem megfelelő leírása. “Nem volt információm a határidők betartásáról, amikor a területi vezetőkkel tárgyaltam.” “A BayeX-es szerződésünk értelmében egy hét csúszás 500.000 Ft kötbért eredményez.”  Erre a fajta leírásra nem lehet azt válaszolni, hogy “Na és?” . Benne van minden lényeges információ az ügy fontosságáról.

2. Hallgass többet, mint amennyit beszélsz!

Amint elmondtad a problémát és annak körvetkezményeit, vonulj vissza! Hagyd abba a mondókádat és kezdj bele a meghallgatásba.

Ezt természetesen nagyon nehéz megtenni, hiszen rengeteg időt töltöttél a felkészüléssel, az átgondolással, és erős érzések vannak benned. Ugyanakkor hidd el, gyorsabban végeztek, kevesebb fennakadással, ha elkezded meghallgatni a másikat. A legegyszerűbb, hogy előre eldöntöd: amint felhoztad két mondatban a problémát és a hatását, a harmadik mondatod ez lesz: “Segítenél megérteni, mi történik?” vagy “Te hogy látod ezt?”

Ezzel átadod a lehetőséget a másiknak, és ő nagy valószínűséggel azonnal élni fog vele. Tedd félre saját elképzeléseidet és próbáld nyitottan hallgatni. Ne azon gondolkodj, mit fogsz válaszolni – egyszerűen csak figyelj rá! Ha meg sem hallgatod, hogy derülhetne ki, hogy egyetértesz-e mondandójával, vagy nem? Gyakorolj önuralmat és értő figyelmet!

És most jön az újabb csavar – próbáld meg összefoglalni, mit hallottál a másiktól. Saját szavaiddal mondd, és akár láss is a tények mögé. “Szóval te úgy látod, hogy ...”  “Azt érezted, hogy …  Hallgasd mindaddig, amíg be nem fejezte. Sokkal nyitottabb lesz arra, amit mondasz, mert meghallgattad. Ez pedig azt jelenti, hogy megnyugszanak, és képesek lesznek meghallani az álláspontodat.

Ha pedig nem sikerül valami a fentiekből – semmi baj. Van egy török közmondás: “Mindegy, mennyit mentél a rossz úton. Ha észrevetted, fordulj vissza.” Ha észreveszed, hogy beszippantott a szituáció és megint Te beszélsz, egyszerűen csak térj át a meghallgatásra.

Amikor pedig néhány beszélgetést már sikerült ügyesen menedzselned, kevesebb álmatlan éjszakát fognak okozni a továbbiak…

Források

Hozzászólások

hozzászólás