Az érzelemnapló 3 legnagyobb előnye

Nehéz beszélgetések
A nehéz beszélgetések két alapszabálya
2020-07-27
A meghallgatás veszélyei
Lehet-e túl mélyre menni meghallgatással, odafigyeléssel?
2020-08-03

Az érzelemnapló 3 legnagyobb előnye

Érzelemnapló

Érzelemnapló

Minden napunk telítve vannak érzelmekkel. Egy részükkel tisztában vagyunk, másik részük azonban tudatosságunk szintje alatt maradva, látszólag megmagyarázhatatlan viselkedésekre késztet minket, testi tüneteket okoz, vagy épp állandó rágódást eredményez.

Ha sikerül elfogadnunk legfontosabb – akár negatív – érzelmeinket, akkor kiaknázhatjuk hajtóerejüket, motivációjukat, inspirációjukat, míg ha nem vagyunk tudatában benső történéseinknek, vagy elnyomjuk azokat, akkor

  • ezek az el nem ismert érzelmek fogják láthatatlanul irányítani párválasztásunkat, munkahelyi problémáinkat, pénzköltésünket, étkezésünket,
  • negatív hatásuk sokkal tovább tart, mintha felismertük, elfogadtuk volna őket, ráadásul közben erősödhetnek is,
  • lefoglalják gondolatainkat, és így energiát vesznek el tőlünk – ahelyett, hogy adnának.

Szörfölés az érzelmeken

Azt a viselkedést, amikor felhasználjuk az érzelmek erejét, ám nem veszünk el bennük, hasonlíthatjuk a szörföléshez.

Érzelmek és szörfölés

Érzelmek és szörfölés

Ahelyett, hogy reagálnánk az érzelemre, kontrollálnánk, vagy meg akarnánk változtatni, egyszerűen megfigyeljük és elfogadjuk. Az érzelmek folyamatosan, hullámokban vannak bennünk jelen, általában rövid ideig. Ha ezeken az érzelmi hullámokon szörfölünk, akkor nem tesszük őket rosszabbá elnyomással, ruminálással vagy túlevéssel.

Az érzelmi napló előnyei

Az elfogadásban és megnevezésben sokat tud segíteni, ha esténként leülsz egy füzettel, és megpróbálod leírni, mik történtek benned aznap.

  • A felismert és megnevezett érzelmekből fakadó viselkedések hasznosak számodra, a vágyott irányba viszik életedet.
  • A felismert és megnevezett negatív érzelmek gyorsabban elmúlnak.
  • A felismert és megnevezett érzelmek energiát adnak, motiválnak, inspirálnak.

Hogyan vezess érzelmi naplót?

Amikor felbukkan valamilyen negatív érzelem a napodban, próbálj a naplódban reflektálni az alábbiakra:

  • Mit vettél/veszel észre a testedben? Pontosan milyen érzetek jelentkeznek és hol? Mellkasnyomás, gyomorszorítás, torokköszörülés, torok összeszorulása, …?
  • Milyen gondolatok voltak jelen, amikor ez történt? Mi futott át a fejeden magaddal és másokkal kapcsolatban, mi jutott eszedbe a helyzetről?
  • Milyen érzések keletkeztek benned? (itt egy segítő érzelemlista)
  • Mennyire erős ez az érzés? Milyen sebességű és nagyságú a hullám, amin szörfölhetnél (pl.: 1-10 között)?
  • Volt/van-e valami erős késztetés, hogy mit tegyél? Mit akar az érzelem, hogy mit csinálj? Mentegetőzz, mondj fel, csapd le a telefont, kiabálj, stb…)

Ha szükséges, ismételd addig a válaszadást a kérdésekre, amíg jobban látod saját történéseidet, akár valamennyire meg is nyugszik benned a hullámzás.

Első a nyitottság és kíváncsiság

Az egész folyamathoz próbálj kíváncsian hozzáállni!

Meglátod, megéri! Mihelyt nem regálsz az erős késztetéskre, képes leszel valóban megfelelő döntéseket hozni életed fontos kérdéseiről.

A folyamat hosszú, és nem egy hét alatt érkezik el a szörfölni tudás, de minden egyes nappal közelebb kerülsz célodhoz: az érzelmi szabadsághoz, a mindennapok nyugalmához, a heves viták elmaradásához, saját magad jobb megértéséhez.

Ha van bármi tapasztalatod, oszd meg velünk. És jó utat!

Források

 

Hozzászólások

hozzászólás